Chorwacki poradnik - co powinieneś wiedzieć jadąc po raz pierwszy do Chorwacji

8 praktycznych porad, które przydadzą Ci się podczas pierwszych wakacji w Chorwacji


Czy aby na pewno podjąłeś dobry wybór odnośnie spędzenia wakacji w Chorwacji? 


zdjęcie z Makarskiej
Makarska


W ubiegłym roku według portalu www.rp.pl Chorwację odwiedziło milion Polaków. Zapewne miały na to wpływ atrakcyjne ceny, świadomość bezpieczeństwa, przyjaźnie nastawieni tubylcy no i piękne chorwackie krajobrazy. Sama bardzo pozytywnie wspominam moje wielkie chorwackie wakacje i jestem pewna, że jeszcze tam wrócę...

Postanowiłam więc zebrać dla was całą moją wiedzę na temat Chorwacji i udostępnić ją tutaj. W internecie jest dużo informacji na temat wczasów nad chorwackim Adriatykiem ale często są one porozrzucane po różnych stronach i w efekcie marnujemy pół dnia, żeby je znaleźć. 

Czy opłaca się wymieniać w polskim kantorze złotówki na chorwackie kuny?


Nie, nie i jeszcze raz nie! Nie wymieniajcie w Polsce złotówek na chorwackie kuny ponieważ kurs jest bardzo niekorzystny. My część wymieniliśmy i później byliśmy bardzo rozczarowani, gdy w Chorwacji okazało się, że za tą samą ilość złotówek dostaliśmy dużo więcej kun.

Warto jednak zabrać ze sobą euro, gdyby po drodze coś się stało, a nie moglibyśmy zapłacić kartą, wtedy euro może nas uratować. W chorwackich restauracjach również są honorowane banknoty euro.


Czy musimy wcześniej rezerwować nocleg jadąc do Chorwacji? Czy jadąc w ciemno znajdziemy bez problemu nocleg?




Spokojnie możecie jechać w ciemno, we wszystkich chorwackich miejscowościach przy wjeździe do miasteczka stoją właściciele apartamentowców z tabliczkami informującymi o wolnych pokojach. My zarezerwowaliśmy wcześniej, bo znajomi nas nastraszyli, że Chorwacja jest strasznie oblężona przez turystów i możemy zostać bezdomni :D 
Okazało się całkiem inaczej, mimo tego że byliśmy w Makarskiej -  jednej z najbardziej turystycznych miejscowości.

Szukając noclegu na miejscu zawsze macie możliwość negocjacji, rezerwując przez internet już niestety nie ma takiej opcji.

Gdybyście jednak woleli poszukać czegoś wcześniej to polecam wam bardzo fajną stronkę, gdzie miejscowości macie podzielone na: Istrię, Północną Dalamcję, Środkową Dalmację i Południową Dalmację:


 Jest też możliwość napisania bezpośrednio do właścicieli z pytaniem o przesłanie większej ilości zdjęć czy też dopytaniem o inne szczegóły zakwaterowania. Na booking.com nie ma takiej opcji.

Problemy językowe w Chorwacji


Otóż w tym kraju takich problemów nie ma! Jeżeli jesteście kiepscy z angielskiego to nie przejmujcie się, większość Chorwatów świetnie rozmawia po polsku. Myślę, że taka ilość polskich turytów była dla nich najlepszą lekcją językową jaką sobie możecie wyobrazić.

Żwirkowe plaże w Chorwacji- czyli jak się przygotować do takiego plażowania


  • Buty do wody, bez nich nie dacie rady, kamolce będą wam się wbijać do stóp.
  • co zabrać na plaże w Chorwacji

  • Karimata z jednej strony pokryta srebrną folią, dzięki temu nie nagrzeje się od słońca.


Chorwackie lody


Uwaga, uwaga...Chorwaci są zdecydowanie bardziej hojni od polaków i jedna gałka chorwackich lodów jest wielkości 3 NORMALNYCH POLSKICH GAŁEK.

Nie wiedząc o tym w pierwszy dzień zamówiłam sobie dwie gałki lodów i myślałam, że umrę jak zobaczyłam dwie wielkie kulę wylewające się z wafelka...z radości rzecz jasna, słodycze to moja wielka miłość. 
Ehh...nigdy nie zapomnę tego uczucia jak wróciłam do polski i Pani w cukierni zaserwowała mi taką biedę, że chciało  mi się płakać.

A i nie kupujcie kukurydzy na plaży. Jest do dupy szczerze mówiąc.

Plaże nudystów


Jedziecie może w tym roku do Makarskiej? Opowiem wam pewną historię, która mnie spotkała. Otóż pierwszego dnia naszych pięknych, wspaniałych wakacji wybraliśmy się na spacer po miasteczku. Szliśmy jednym z głównych deptaków i podziwialiśmy zapierające dech w piersiach widoki, urwiska skalne, tamtejszą roślinność oraz lazurowe morze. Przy nabrzeżu były ławeczki i tak się zdarzyło, że jedna z nich szczególnie wpadła mi w oko. Poprosiłam mojego chłopaka żeby zrobił mi zdjęcie - no w końcu pamiątka z wakacji musi być. W pewnym momencie widzę, że coś dziwnego zaczyna się malować na jego twarzy. Ni to śmiech, ni to przerażenie. Zdezorientowana pytam się o co chodzi. Otóż wyobraźcie sobie, że w samym centrum miejscowości, przy głównym chodniku, w miejscu gdzie przewijały się tabuny ludzi znajdowała się plaża dla nudystów.. I jeden Pan,który zapomniał z domu majtek postanowił uświetnić moje zdjęcie i również na nim zapozować. Nie pytajcie jak szybko stamtąd uciekałam. Także tego...strzeżcie się golasów, są wszędzie!


pamiątkowe zdjęcie przy plaży nudystów


Wiara - kościół rzymskokatolicki


Jeżeli jesteście wierzący i zdecydujecie się odwiedzić w niedzielę kościół rzymskokatolicki to nie bądźcie zdziwieni tym, że ksiądz będzie stał przed kościołem i będzie witał wszystkich przybyszy uściskiem ręki. Dla nas to było zaskoczenie.


Polecane polskie blogi o Chorwacji


Na końcu chciałybyśmy wam przedstawić dwa świetne blogi o Chorwacji prowadzone przez prawdziwych pasjonatów tego kraju! Znajdziecie tam informację między innymi o tym jak kształtują się aktualnie ceny żywności, paliw i opłat drogowych w Chorwacji. Które atrakcje są warte zobaczenia i czego powinniście unikać jak ognia. 



Dajcie znać czy zamierzacie w tym roku odwiedzić Chorwację. A do tych co już byli mamy pytanie o ich wrażenia i o to co ich najbardziej zaskoczyło :)


morze w Chorwacji
czysta woda w Adriatyku




20 komentarzy:

  1. ciekawy wpis :) wezmę pod uwagę jeśli kiedyś wybiorę się tam na wakacje :))

    recenzjebynikaa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie się wybierz - jest co wspominać i można wypocząć w ciepełku :)

      Usuń
  2. Od jakiegoś czasu myślę o wyjeździe gdzieś na jakiś odpoczynek. Niestety zawsze blokuje mnie pryzmat słabego języka angielskiego. Dobrze wiedzieć, że są kraje gdzie ten język jest mniej potrzebny :) Tak po za tym chciałam powiedzieć, że świetny post i mam nadzieję, że będzie ich więcej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękujemy pięknie! Chorwacja była strzałem w dziesiątkę i warto tam wrócić :)

      Usuń
  3. Piękne widoki :) Ciekawy i przydatny wpis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :) Mamy nadzieję, że porady się przydadzą w przyszłości :)

      Usuń
  4. Wezmę pod uwagę te rady przy planowaniu następnego urlopu :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie byłam w Chorwacji. bardzo cenne wskazówki do wyjazdu. Wybierając się do tamtego kraju, będe mieć je na uwadze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakbyś miała jeszcze jakieś pytania to pisz, chętnie służymy pomocą :)

      Usuń
  6. Od dawna marzyłam, żeby tam pojechać, a Twoje rady na pewno mi się przydadzą :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Przydatny wpis. Ja właśnie planuje pojechać na Chorwację w wakacje jednak nie wiem jak się za to zabrać. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zależy czy wszystko chcesz organizować sama, czy z biurem podróży :)

      Usuń
  8. Ja byłam z mężem w podróży poślubnej w Chorwacji :) Gorąco polecam! Bardzo bym chciała tam jeszcze kiedyś wrócić :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Super wpis, wybieram się do Chorwacji na majówkę i z niektórych porad skorzystam na pewno (buty do wody!)

    OdpowiedzUsuń
  10. Prześliczne zdjęcia. Jesteś wszelako uzdolniona! :)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 Antykwariat Marzeń , Blogger